Abstract | Dobrim poznavanjem prirodnih procesa i prirodnih opasnosti, kao što su klizišta, mogu se provesti mjere zaštite, umanjivanja i izbjegavanja negativnih posljedica. Klizanje je najčešća prirodna pojava nestabilnih masa na nagnutim terenima koja sudjeluje u oblikovanju današnjeg morfološkog reljefa. Klizište je ograničeno područje na nagnutom (kosom) terenu koje se zbog narušene stabilnosti pokreće i premješta određenu masu tla iz nestabilnog u stabilan položaj. I kada klizišta nisu katastrofalna predstavljaju ozbiljan problem u svim dijelovima svijeta, jer uzrokuju ekonomske ili socijalne gubitke. Jedna od glavnih uzroka klizanja terena u našim krajevima je bujična erozija, koja nastaje radom atmosferskih voda. Atmosferske padaline koje padaju na nagnutu površinu, slijevaju se niz padinu i odnose dio tla. Kao posljedica bujične erozije nastaju voderine i jaruge. Stoga je potrebno uklanjanje ili smanjenje otjecanja površinskih voda. Potrebna je izgradnja hidrotehničkih uređaja, drenažnih kanala. Brana. Potpornih zidova, pošumljavanje i zatrpavanje padina i dna.
Primjer cestovnog klizišta, koje je opisano u radu, dogodilo se na županijskoj lokalnoj cesti ŽC2143 u mjestu Hudovljani, nedaleko od Koprivnice. U nizbriježnoj strani ceste došlo je do puzanja tla koje je s vremenom jače pokliznulo u proljeće 2011. godine. Utvrđeno je da je do klizanja došlo uslijed neadekvatne odvodnje površinske vode koja se slijeva sa gornjih dijelova ceste i kroz propust ispod kolnika završava na sadašnjem čelu klizišta.
Na predmetnoj lokaciji provedeni su geotehnički istražni radovi: terenska ispitivanja kojima je izbušeno 3 geomehaničke istražne bušotine i proveden je standardni penetracijski pokus (SPT) te laboratorijska ispitivanja kojima se utvrdila kakvoća i mehanička heterogenost tla (zatečena vlaga, granice tečenja, granica plastičnosti, granulometrijski sastav, vlažna i suha gustoća, jednoosna tlačna čvrstoća, posmična čvrstoća iskazana kao nedrenirana kohezija). Proračun „povratna analiza“ proveden je za zatečeno stanje tla pri kojem dolazi
77
do klizanja, sa visokom razinom vode i dobiven je faktor ravnoteže (Fs≈1) na granici klizanja.
Prezentirano sanacijsko rješenje će se sastojati od izgradnje drenažnog sustava (drenova sa padinske strane), nasipavanje materijala u voderinu, izgradnja sustava površinske odvodnje (rigoli, taložnice, spojna okna, rekonstrukcija cestovnog ispusta), te biointervencijom i održavanje saniranog stanja. |