Abstract | Hrvatska je zemlja bogata bioraznolikošću. Smatra se jednim od centara florističke raznolikosti u Europi. Do danas je zabilježeno oko 5.500 vrsta biljaka. Osim flore, postoji velika raznolikost biljnih zajednica koje sačinjavaju vegetaciju, a time i različitih staništa. Međutim, zbog ljudske aktivnosti mnoga su prirodna staništa uništena. Jedan
od uzroka je fragmentacija staništa. To je proces kojim se prirodne cjeline dijele na manje dijelove (fragmente) te koji utječe na smanjene bioraznolikosti. Cilj ovog rada bio je utvrditi negativne utjecaje fragmentacije staništa na floru i vegetaciju, posebice
izgradnjom prometne infrastrukture te navesti načine na koji se ti utjecaji mogu smanjiti i ublažiti. Negativni utjecaji fragmentacije su uništavanje prirodnih staništa čime se smanjuje brojnost pojedinih biljnih vrsta i površine pojedinih biljnih zajednica što može u konačnici uzrokovati i njihov nestanak. Zbog načina života stanovništva nije moguće spriječiti čovjekov utjecaj u okolišu pa je potrebno uvesti mjere kojima će se taj negativni utjecaj ublažiti. Pri odabiru mjera potrebno je razmotriti: izbjegavanje utjecaja na samom izvoru, smanjenje utjecaja na samom izvoru, smanjenje negativnih utjecaja unutar Natura 2000 područja te smanjenje negativnih utjecaja na ciljni stanišni tip ili vrstu. Gubitak rijetkih i ugroženih prirodnih staništa može se izbjeći preusmjeravanjem prometnica ili promjenom mjesta gradilišta. Također moguće je primijeniti takozvani koncept zelene infrastrukture. Elementi zelene infrastrukture su zaštićena područja, ekološka mreža Natura 2000, ekološki značajna područja i poljoprivredna područja velike prirodne vrijednosti. U Hrvatskoj se za zahvate za koje se ne može isključiti negativan utjecaj propisuju mjere ublažavanja negativnog utjecaja kao na primjer ozelenjivanje golih površina nakon građevinskih radova autohtonim biljnim vrstama, povrat u prirodno ili takozvano doprirodno stanje, izgradnja zelenih mostova/prijelaza i slično. |
Abstract (english) | Croatia is a country rich in biodiversity. It is considered one of the centres of floristic diversity in Europe. To date, there are about 5,500 species of plants. In addition to flora, there is a wide variety of plant communities that make up vegetation, and thus different habitats. However, due to human activity, many natural habitats have been destroyed. One of the causes is the habitat fragmentation. It is a process by which natural entities are divided into smaller parts (fragments), and which affects reduced biodiversity. The aim of this paper was to identify the negative impacts of habitat fragmentation on flora and vegetation, especially by building a transport infrastructure, and to indicate ways to reduce and mitigate these impacts. Negative impact of fragmentation is the destruction of natural habitat, which reduces the number of individual plant species and surfaces of individual plant communities, which can ultimately cause their disappearance. Due to the lifestyle of the population it is not possible to prevent human influence in the environment, so measures need to be introduced to mitigate this negative impact. When selecting measures, consideration should be given to: avoidance of impact on the source itself, reduction of impact on the source, reduction of negative impacts within the Natura
2000 area and reduction of negative impacts on the target habitat type or species. Losses of rare and endangered natural habitats can be avoided by redirecting roads or changing/moving construction sites. If such change (construction of urban environment) is not possible, the so-called concept of green infrastructure is introduced. Elements of green infrastructure are protected areas, ecological network Natura 2000, ecologically significant areas and agricultural areas of great natural value. In Croatia, for measures that cannot be excluded from negative impacts, other measures to mitigate negative impacts are introduced, such as greening of indigenous plant species, restoration of natural or near naturally occurring conditions, construction of green bridges / crossings, and so on. |